Menu strony

Izotonik dla wszystkich?

Podczas ćwiczeń fizycznych tracimy duże ilości wody. Oprócz wody, w czasie wysiłku tracimy także wartościowe składniki mineralne, tj. chlor, potas, magnez, sód jak też wapń, a z nimi też poniektóre witaminy. Bardzo dobrym sposobem na dopełnienie deficytu wody mogą być napoje izotoniczne. Jest to płyn, którego zgęszczenie jest takie samo, jak zgęszczenie ustrojowych płynów w naszym organizmie. Napoje izotoniczne - prócz wody - zawierają też niezbędne minerały i węglowodany, czasami także witaminy.


sprawdź ofertę polecanego sklepu Sport Shop
W przypadku niedostatecznego zapewniania płynów, wydajność organizmu prędko spada. Nawet nieduże odwodnienie może być niebezpiecznym dla zdrowia. Kiedy stracimy taką ilość wody, która odpowiada 5 % masy ciała, wydolność organizmu spada aż o trzydzieści procent. Następnym istotnym składnikiem tego typu trunków jest sód. To dzięki niemu wypita woda zostaje efektywnie wchłoniętą. Jest on także ważny do utrzymania równowagi elektrolitów. W czasie ćwiczeń fizycznych sód pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury organizmu. Oprócz sodu, w napojach izotonicznych mieści się także potas, który to też bierze udział w wielu procesach niezbędnych do poprawnego funkcjonowania układu nerwowego oraz mięśniowego.

Podczas treningów w ciele ubywa płynów, ciało przegrzewa się, a zapasy węglowodanów zmniejszają się. Z tej przyczyny odczuwamy przemęczenie.
Trening
Picie napojów izotonicznych jest w stanie uczucie to opóźnić przez dostarczenie łatwo dostępnej energii a także uzupełnienie niedoborów płynów.

Rodzaj płynu przyjmowanego w trakcie treningu, zależy od rodzaju jak ciastku (polecamy poznaj szczegóły) nasilenia wysiłku, który podejmujemy. Osoby jakie stosują intensywne obciążenie trwające do godziny, tj. aerobik, pływanie, jogging, potrzebują jedynie dopełnienia wody. W tym przypadku dobrze jest pić wodę, herbatę albo rozwodniony sok. Nie ma wymogu uzupełniania węglowodanów oraz elektrolitów.

Przy ćwiczeniach trwających dłużej - powyżej godziny (np. piłka nożna, wyścigi na dłuższe dystanse, rowerki stacjonarne), potrzebne będzie uzupełnianie wody jak ciastka (polecamy oferta) węglowodanów. Zapobiega to odwodnieniu, przegrzaniu jak również ubytkowi energii. Niedobór węglowodanów przy tego rodzaju trudach może spowodować obniżenie kondycji.
2018/05/04